Huur je een woning bij Heimstaden? Dan ontvang je van ons elk jaar een eindafrekening van de servicekosten. Voor sommige bewoners zitten hierin ook stook- en energiekosten verwerkt.

We proberen de eindafrekening zo inzichtelijk mogelijk te maken, maar kunnen ons voorstellen dat je er toch vragen over hebt. Op deze pagina vind je daarom het antwoord op de meest gestelde vragen over de servicekostenafrekening.

Selecteer een vraag om het bijbehorende antwoord te zien.

Als je een woning huurt en daarbij gebruikmaakt van gedeelde voorzieningen, dan brengen wij kosten in rekening voor het onderhoud daarvan. Denk aan schoonmaakkosten voor de gemeenschappelijke ruimtes, elektrakosten voor lampen in de gang of het onderhoud van een intercomsysteem of lift.

Maar ook als je bijvoorbeeld een eengezinswoning huurt, kan het zijn dat je servicekosten betaalt. Voor het onderhoud van een gezamenlijke tuin bijvoorbeeld. Of voor schilderwerk voor je kozijnen.

Wellicht betaal je daarnaast ook zogenaamde stookkosten. Denk daarbij aan de kosten voor het verwarmen van een gemeenschappelijke ruimte. In complexen met een gedeeld verwarmingssysteem voor de appartementen, zitten hier ook de verwarmingskosten voor je eigen woning in verwerkt.

Service- en stookkosten betaal je vooraf. Omdat het dan natuurlijk nog niet bekend is wat de daadwerkelijke kosten zijn, doe je dan in de vorm van een voorschot. Aan het eind van het jaar bekijken we dan of je te veel of te weinig hebt betaald. En of je dus moet bijbetalen, of dat je juist geld terugkrijgt. Het overzicht daarvan vind je in de eindafrekening.

Zoals je weet hebben wij eerder dit jaar het beheer van je woning overgenomen van je vorige beheerder. Hierdoor moeten we bij de afrekening de administratie van verschillende partijen combineren en duurt het langer dan normaal om de afrekening op te stellen. Onze excuses hiervoor.

We begrijpen dat het vervelend is om te moeten wachten op de eindafrekening. We werken er dan ook hard aan om je het overzicht zo snel mogelijk toe te sturen. De verwachting is dat je deze uiterlijk aan het eind van het jaar ontvangt. In de tussentijd vragen we je nog even om je geduld, hoe vervelend dat ook is.

Dat kan kloppen. Zoals je weet hebben wij eerder dit jaar het beheer van je woning overgenomen van je vorige beheerder. Hierdoor moesten we bij de afrekening de administratie van verschillende partijen combineren en duurde het langer dan normaal om de afrekening op te stellen. Onze excuses hiervoor.

We begrijpen dat het vervelend is om te moeten wachten op de eindafrekening. We werken er dan ook hard aan om je het overzicht zo snel mogelijk toe te sturen. De verwachting is dat je deze uiterlijk aan het eind van het jaar ontvangt. In de tussentijd vragen we je nog even om je geduld, hoe vervelend dat ook is.

Als je een woning huurt en daarbij gebruikmaakt van gedeelde voorzieningen, dan brengen wij kosten in rekening voor het onderhoud daarvan. Denk aan schoonmaakkosten voor de gemeenschappelijke ruimtes, elektrakosten voor lampen in de gang, het verzorgen van een gemeenschappelijke tuin of het onderhoud van een intercomsysteem of lift.

Maar ook als je bijvoorbeeld een eengezinswoning huurt, kan het zijn dat je servicekosten betaalt. Voor het onderhoud van een gezamenlijke tuin bijvoorbeeld. Of voor schilderwerk voor je kozijnen.

Als je een woning huurt en daarbij gebruikmaakt van gedeelde voorzieningen, dan brengen wij kosten in rekening voor het onderhoud daarvan.

Wellicht betaal je daarnaast ook zogenaamde stookkosten. Denk daarbij aan de kosten voor het verwarmen van een gemeenschappelijke ruimte. In complexen met een gedeeld verwarmingssysteem voor de appartementen, zitten hier ook de verwarmingskosten voor je eigen woning in verwerkt.

Je betaalt service- en stookkosten op basis van daadwerkelijk gemaakte kosten. Hoe de berekening precies tot stand komt is afhankelijk van het type woning en het soort service en/of -stookkosten dat je betaalt. Als vuistregel kunnen we wel zeggen dat er twee soorten service- en stookkosten zijn:

  • Op basis van gedeelde kosten. Denk hierbij aan schoonmaakkosten voor een trappenhuis of het elektriciteitsverbruik voor bijvoorbeeld licht in gedeelde ruimtes.
  • Op basis van je persoonlijke kosten. Sommige kosten worden gebaseerd op je persoonlijke verbruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als je stookkosten voor je eigen woning betaalt aan Heimstaden.

Service- en/of stookkosten betaal je vooraf in de vorm van een voorschot. Aan het eind van het jaar kijken we naar de daadwerkelijke kosten. En of je moet bijbetalen of juist geld terugkrijgt.

Je maandelijkse voorschot wordt op een aantal verschillende zaken gebaseerd. Zo worden hierin onderhoudscontracten met leveranciers meegenomen. Als de energietarieven veranderen, wordt het bedrag van je maandelijkse voorschot hier mogelijk ook op aangepast. Daarnaast kijken we naar in het verleden gemaakte kosten om een zo accuraat mogelijk bedrag vast te stellen.

Als je in een complex woont met daarin appartementen van verschillende eigenaars, dan worden de service- en/of stookkosten bepaald door de vereniging van eigenaren.

Dat verschilt per situatie en is afhankelijk van wat voor soort service- en/of stookkosten je betaalt. Als vuistregel kunnen we wel zeggen dat er twee soorten service- en stookkosten zijn:

  • Op basis van gedeelde kosten. Denk hierbij aan schoonmaakkosten voor een trappenhuis of het elektriciteitsverbruik voor bijvoorbeeld licht in gedeelde ruimtes.
  • Op basis van je persoonlijke kosten. Sommige kosten worden gebaseerd op je persoonlijke verbruik. Dit is bijvoorbeeld het geval als je stookkosten voor je eigen woning betaalt aan Heimstaden.

Als je moet bijbetalen, betekent dit dat de daadwerkelijke service- en stookkosten hoger zijn uitgevallen dan van tevoren geschat.

Service- en stookkosten betaal je vooraf. Dan is natuurlijk alleen niet volledig duidelijk hoe hoog die daadwerkelijk zullen uitvallen. Je betaalt de service- en stookkosten daarom in eerste instantie in de vorm van een voorschot. Aan het eind van het jaar bekijken we dan of je te veel of te weinig hebt betaald.

Moet je volgens de eindafrekening bijbetalen voor je service- en/of stookkosten? Maak dit bedrag dan zelf naar Heimstaden over, ook als je de huur per automatische incasso betaalt. Deze kosten kunnen wij namelijk niet automatisch incasseren.

Als je geld terugkrijgt, betekent dit dat de daadwerkelijke service- en stookkosten lager zijn uitgevallen dan van tevoren geschat.

Service- en stookkosten betaal je vooraf. Dan is natuurlijk alleen niet volledig duidelijk hoe hoog die daadwerkelijk zullen uitvallen. Je betaalt de service- en stookkosten daarom in eerste instantie in de vorm van een voorschot. Aan het eind van het jaar bekijken we dan of je te veel of te weinig hebt betaald.

Heb je een openstaande rekening bij Heimstaden? Dan zullen we het terug te ontvangen bedrag daarop in mindering brengen. Als je geen openstaande posten hebt dan zullen we het bedrag zo snel mogelijk overmaken naar het bij ons bekende rekeningnummer.

Moet je volgens de eindafrekening bijbetalen voor je service- en/of stookkosten? Maak dit bedrag dan zelf naar Heimstaden over, ook als je de huur per automatische incasso betaalt. Deze kosten kunnen wij namelijk niet automatisch incasseren.

Naar welk rekeningnummer je het restbedrag van de eindafrekening moet overmaken, kan per bewoner verschillen. Kijk daarom naar het rekeningnummer dat is vermeld op de afrekening zelf.

Ja. Als je volgens de eindafrekening moet bijbetalen voor je service- en/of stookkosten, moet je deze zelf naar ons overmaken. Dit geldt ook als je de huur per automatische incasso betaalt. Deze kosten kunnen wij namelijk niet automatisch incasseren.

Naar welk rekeningnummer je het restbedrag van de eindafrekening moet overmaken, kan per bewoner verschillen. Kijk daarom op de eindafrekening zelf voor het juiste rekeningnummer.

Nee. Bewoners die geen gebruikmaken van gedeelde voorzieningen krijgen ook geen afrekening van de service- en/of stookkosten. Als je service- of stookkosten betaalt, dan kan je dat terugzien om de maandelijkse factuur die je van ons ontvangt.

Zijn in jouw huurovereenkomst geen service- of stookkosten opgenomen? Dan krijg je uiteraard ook geen afrekening. Als je toch een brief hebt gehad waarin de eindafrekening van deze kosten is aangekondigd, dan gaat het waarschijnlijk om een verzendfout van onze kant. Je kunt deze brief dan gewoon weggooien en negeren.

Als je service- of stookkosten betaalt, dan kun je dat terugzien om de maandelijkse factuur die je van ons ontvangt.