Interview, 10 augustus 2021

‘Ik heb hier écht het gevoel dat ik onderdeel uitmaak van een team’

Lisette Nijhuis

Hoe is het om te werken bij Heimstaden? We vroegen het aan repairs en maintenance manager Lisette Nijhuis, die het iedereen aanraadt. ‘Woningen zijn meer dan alleen stenen. Ik ga daarom regelmatig langs bij onze complexen om een gevoel te krijgen bij onze klanten en de huizen waarin ze wonen. De kernwaarden Care, Dare en Share zitten verankerd in onze manier van werken.’

Hoe zou jij Heimstaden omschrijven?
In Nederland zijn we een relatief nieuw, groeiend bedrijf. Dat geeft ons een frisse blik. Wat ik ook erg waardeer aan Heimstaden is hoe onze kernwaarden Care, Dare en Share echt verankerd zijn in onze dagelijkse werkzaamheden.

Hoe beïnvloeden die waarden je werk?
Ik zie Care, Dare en Share als een kompas waar ik op kan varen. Zeker in situaties waar bestaande richtlijnen en regels niet volledig duidelijk zijn in wat er moet gebeuren. Sterker nog, soms overrulen onze waarden dagelijkse processen als die in een bepaalde situatie niet passend zijn.

In Nederland is het bijvoorbeeld in de wet tot in detail uitgewerkt waar de verhuurder en waar de huurder voor verantwoordelijk is. Ik geloof alleen dat je soms rekening moet houden met omstandigheden. En in net dat extra stapje zetten voor onze klanten – in plaats van alleen doen wat je wettelijk verplicht bent.

Krijgen je collega’s en jij kansen om je binnen het bedrijf te ontwikkelen?
Ja, zeker. Omdat we hier nog zo nieuw zijn, is nog niet elk onderdeel van ons werk volledig in processen uitgewerkt. We hebben natuurlijk wel duidelijke doelen, en we delen sommige operationele processen met onze internationale collega’s. Maar bijna dagelijks evalueren we de manier waarop we werken en passen we ons aan de praktijk.

Als gevolg daarvan krijgt iedereen de kans om zijn of haar eigen rol zelf vorm te geven. En om daadwerkelijk invloed uit te oefenen op de manier waarop we als organisatie werken. Sterker nog, iedereen binnen Heimstaden wordt gestimuleerd om met nieuwe ideeën te komen over hoe we onze processen en klantenservice kunnen verbeteren.

Hoe omschrijf je de werksfeer bij Heimstaden?
De cultuur hier is erg goed. We zijn een open en informele organisatie. Je kan iedereen binnen het bedrijf benaderen met een werkgerelateerde vraag. Met niet-werkgerelateerde vragen trouwens ook. Ik heb hier echt het gevoel dat ik onderdeel uitmaak van een team. We hebben allemaal hetzelfde doel en iedereen werkt samen om dat te bereiken.

Wat zou je zeggen tegen iemand die bij Heimstaden wil solliciteren?
Ik raad het voor de volle 100 procent aan. Hier krijg je een baan waar je veel verantwoordelijkheid krijgt, maar ook veel vrijheid om zelf te bepalen hoe je die verantwoordelijkheid neemt.

Hoe ziet je typische werkdag eruit?
Elke dag is verschillend. Sommige dagen werk ik vanuit huis, sommige dagen op kantoor en soms ben ik buiten de deur voor afspraken met aannemers en andere partners. In mijn werk moet ik reparatie- en onderhoudsoffertes goedkeuren, en ik vind het belangrijk om een gevoel te krijgen bij de woningen die we verhuren. Daarom trek ik er ook regelmatig op uit om langs te gaan bij onze complexen en bewoners.

Hoe gaat Heimstaden om met diversiteit en gelijke kansen?
Erg goed. Als ik naar mijn eigen vakgebied kijk: dat was een sector waar tot voor kort vooral mannen werkten. Dat is de laatste jaren wel veranderd, en steeds meer vrouwen kiezen voor een technische studie of baan. Die verschuiving zie ik binnen Heimstaden goed terug. We hebben hier sinds de start van het bedrijf al een gezonde mix van mannen en vrouwen in diverse technische rollen.

Lees ook: