18 februari 2021

Goed idee? Doen we!

Renee heeft een passie voor wonen. Daag hem en zijn technische team uit om de service naar onze woninghuurders uit te breiden en iedereen komt met mooie plannen.

Op de woningmarkt gebeurt het vaak dat de eigenaar, beheerder en verhuurder drie verschillende partijen zijn. Dan kun je als techneut van de verhuurder nog zo’n briljant plan hebben, maar als de eigenaar en beheerder het niet zien zitten, gebeurt het niet. Wat dat betreft is werken bij Heimstaden een verademing, stelt Renee. ‘Want Heimstaden is van al zijn woningen de eigenaar, beheerder én verhuurder ineen’, legt hij uit. ‘Dus als wij het een goed plan vinden, doen we het.’

De bedrijfscultuur daagt medewerkers ook uit om met vernieuwende, duurzame en innovatieve ideeën te komen. Heb je een plan om een positieve bijdrage te leveren aan de eigen werkomgeving, het leven van onze huurders of aan de samenleving als geheel? Kom maar op! ‘We krijgen hierbij de vrijheid om dingen uit te proberen. Sterker nog: we moedigen iedereen aan om zelf met ideeën te komen hoe we het wooncomfort van onze huurder continu kunnen verbeteren.’

Groene daken

Een mooi recent voorbeeld van een geslaagd hersenspinsel is de aanleg van een duurzaam dak. ‘In 2020 moest bij de laagbouw van een woningcomplex de bitumen constructie worden vervangen. Maar in plaats van om weer voor standaardzwart dak te kiezen, kozen we voor een letterlijk en figuurlijk groene oplossing’, vertelt Renee met een brede glimlach.

‘Met de aanleg van een sedumdak, waarbij je met verschillende soorten vetplantjes een natuurlijke beschermingslaag aanbrengt, bied je onze huurders een mooi groen uitzicht. Maar het heeft nog veel meer voordelen. Dit soort daken werken verkoelend in de zomer, houden juist warmte vast in de winter en zijn goed voor de waterhuishouding. Bovendien is de natuur er heel blij mee. De vogels en insecten kunnen in een betonnen omgeving nu op iets groens landen. En ja, een sedumdak kost even iets meer, maar het is goed voor de omgeving én de bewoners. Het leuke is dat we het sedum in de nabije toekomst op meer daken gaan toepassen.’

Heimstaden Nederland in cijfers

Duurzaamheid

Het milieu en maatschappelijk verantwoord ondernemen is voor Heimstaden dan ook een belangrijk speerpunt. ‘We hebben een duurzaamheidsmanager in dienst. Onze technische afdeling overlegt veel met haar, als we naar de verduurzaming van onze woningen kijken’, zegt Renee. ‘Stel, we moeten de kozijnen schilderen van een woning met enkel glas. Dan zetten we er ook meteen HR++-ruiten in.’

Lange termijn

Een succesvolle duurzaamheidsvisie gaat gepaard met een blik op de lange termijn. ‘Toen ik hier in december 2019 kwam, was mijn eerste idee: laten we gaan werken met een tienjarenplanning. Want dan kunnen we namelijk veel beter zien wat er in de toekomst gaat gebeuren’, legt Renee uit.

‘We kijken hierbij naar wat de natuurlijke momenten zijn om iets te vervangen en of we het op dat moment direct kunnen verduurzamen. We hebben daarbij altijd het belang van onze huurders in het vizier. Want als het voor ons het meest rendabel is om in 2021 het dak te vervangen, in 2022 de gevel aan te pakken, in 2023 voor de kozijnen langs te komen en in 2024 voor de vloer, dan ervaren de bewoners die continue verbouwingen niet als leuk. Dan maken we er liever gewoon één project van en pakken we al die zaken in één keer aan.’

‘Zo verduurzamen we alles, verbeteren we het woonklimaat enorm en gaan de energiekosten flink naar beneden. Dan heeft zowel de huurder als het milieu hier plezier van.’

Voorspellend onderhoud

De afdeling Techniek wil in de toekomst meer gaan doen met beschikbare data om het comfort van bewoners te vergroten. Renee denkt hierbij aan predictive maintenance, oftewel ‘voorspellend onderhoud’. ‘Het idee is om een digitaal portal te maken, waarbij we bijvoorbeeld de cv-ketels aansluiten. Predictive maintenance betekent dat je weet wanneer een cv-ketel gaat uitvallen. Daardoor weet je vooraf al wanneer het ideale moment zal zijn om onderhoud uit te voeren. Zo kunnen we onderhoud vooraf inplannen en daarmee het proces sturen. Zo verkleinen we de kans dat bewoners met een kapotte cv zitten.’

Care, Share & Dare

Het experimenteren met nieuwe technieken past ook uitstekend bij de drie kernwaarden van Heimstaden: Care, Share & Dare. Want naast de verbeterde ‘zorg’ voor onze klanten en het milieu en het ‘delen’ van informatie en kennis, is het ‘durven’ om nieuwe dingen uit te proberen, een belangrijk onderdeel van het werk.

‘Als je als bedrijf wilt innoveren, is een stukje ‘dare’ daar onlosmakelijk mee verbonden’, weet Renee. ‘Ik probeer mijn team dat ook voor te houden: durf iets aan te pakken, durf buiten de gebaande paden te denken en handelen. Leg maar een voorstel neer met de opmerking: ‘Ja, ik vind dat we hier een bepaald bedrag moeten uitgeven, want ik vind dat goed en er is hierover nog geen beleid. Wat vinden jullie ervan?’ Natuurlijk maken we daarbij ook fouten, maar dat levert ook lessen op voor een volgende keer. Dat kan hier en maakt werken bij ons ook zo leuk.’

Warm welkom

Wil je net als Renee bij Heimstaden aan de slag? ‘Weet dan dat we je bij binnenkomst prima begeleiden en niet laten spartelen. Vanaf het allereerste moment willen we je welkom laten voelen. Vooraf aan je eerste werkdag ontvang je al mails met informatie, zoals: ‘Maandag ga je bij ons beginnen. Ik ga je welkom heten, ik neem je mee, we gaan dit doen en ik help je met dat.’’

‘Ik heb van vele nieuwe werknemers gehoord dat deze aanpak als een warm welkom voelt. Dat komt goed uit, want je bént meer dan welkom. Het menselijke karakter binnen ons bedrijf spreekt iedereen aan. Daarom hebben we er met z’n allen zin in om het mooiste ervan te maken. De fijne Heimstaden-feeling is heel tekenend voor onze organisatie. Hier heb je niet met koude bakstenen te maken, maar met warme mensen.’